[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIRO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU'ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUH.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....

WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Memuatkan ...

Rabu, September 02, 2009

Kelebihan Warna HIJAU.





Apakah itu warna HIJAU?


Love.
Warna aura Hijau adalah warna universal love. Ramai orang keliru bila dikatakan warna tentang cinta. Ada yang katakan warna pink. Tetapi sebenarnya, pink adalah warna cinta lelaki perempuan atau warna romantik. Dan Hijau adalah warna cinta yang menyeluruh dan sangat besar. Ia merangkumi semua cinta. Cinta pada Tuhan (ALLAH), cinta pada ibubapa, cinta pada anak-anak, cinta pada rakan2, cinta pada alam sekitar dan sebagainya. Duduknya pusat cinta adalah di Heart Chakra. Iaitu satu chakra yang berelemenkan warna Hijau. Kerana itu, cinta digambarkan dengan bentuk atau simbol hati. Ini menbuktikan duduknya di pusat energi cinta. Dan dalam dunia ini, cinta mempunyai tingkat energi positif antara yang paling tinggi. Cinta adalah kunci kemakmuran (abundance & Prosperity). Tanpa cinta, dunia akan semakin hilang segala kemakmurannya.


Alam Semulajadi / Nature.
Hijau adalah lambang alam. Ia menunjukkan pokok2 dan tumbuhan. Ia menggambarkan isi kandungan dunia. Ia juga selalu menggambarkan sistem alam semulajadi. Bila kita sebut warna Hijau, kita akan mudah dibawa oleh gambaran hutan dan tumbuh-tumbuhan atau pantai dan juga air terjun.


Harmoni.
Hijau adalah warna yang paling harmoni atau seimbang (balanced). Ia mempunyai elemen panas dan sejuk yang seimbang atau centered. Kerana itu, mereka yang mempunyai aura-aura Hijau sentiasa boleh menjadi pendamai atau orang tengah di dalam sesuatu masalah atau pergaduhan. Di samping itu ia juga adalah terbuka (open).


Growth.
Hijau adalah evolusi dan simbol berkembang. Hijau adalah warna yang menunjukkan nilai perkembangan atau suatu keadaan pembangunan sesuatu objek. Ia berkait rapat dengan Hijau sebagai simbol alam. Ia sentiasa berkembang dan membesar. Ramai yang duduk dalam bidang personal growth mempunyai elemen Hijau melambangkan kerja mereka yang mengembangkan potensi diri manusia.


Minda / Mind.
Hijau adalah perlambangan tentang minda atau otak. Kerana apa, kerana minda sepatutnya berkembang dan menbangun seperti simbol Hijau yang lain iatu alam dan growth. Minda manusia sepatutnya juga begitu. Ia patut berkembang dan berevolusi seperti ciptaan Tuhan (ALLAH) yang lain. Jangan biarkan ia beku kerana ia seperti menolak fitrah ciptaan Tuhan (ALLAH).


Money / Abundance.
Hijau adalah lambang wang. Walaupun dalam masyarakat cina mengatakan warna emas dan merah menunjukkan wang, tetapi dalam ilmu aura, warna Hijau menunjukkan wang dan kemakmuran. Wang Amerika dipanggil GreenBack. Dan selalunya warna dalam mana-mana lambang dollar adalah berwarna Hijau. Dan ia dikaitkan dengan kemakmuran (abundance) kerana ia memang fitrah segala ciptaan ALLAH yang bermaksud berkembang dan berkembang. Tetapi, aura Hijau mementingkan kegembiraan dan kekayaan dari segi “Inner”.


ISLAM.



Sebenarnya, Hijau sinonim dengan warna Islam. Kerana itu kebanyakan warna yang menggambarkan Islam adalah dari tone Hijau. Saya kurang pasti adakah sebarang sejarah atau latar belakang Islam dahulu yang mempunyai kaitan dengan warna Hijau. Tetapi jika dari metodologinya, saya lihat Islam itu harmoni dan sederhana (centered) serta berkembang. Seperti mananya, chakra Hijau adalah di tengah-tengah antara chakra yang lain, ia memang menggambarkan keseimbangan antara duniawi dan ukhrawi. Sesuai dengan unsur alam semulajadi ciptaan Tuhan (ALLAH), ia nampak nature atau natural. Malah yang paling utama, Hijau adalah lambang universal tentang cinta. Cinta kita kepada ALLAH.


Knowledge.
Ilmu adalah warna Hijau. Aura Hijau melambangkan Kaya Ilmu. Kerana ilmu itu sentiasa berkembang. Ilmu tidak pernah mati atau habis. Sama maksudnya dengan warna Hijau yang bermaksud berkembang (growth) dan makmur (abundance).


Wood / Kayu.
Dalam school of Feng Shui, Hijau adalah lambang elemen wood atau kayu. Atau dekat dengan erti alam (nature). Elemen wood dalam feng shui adalah melambangkan kesihatan. Dari segi profesion/kerjaya pula, orang yang mempunyai elemen Hijau adalah dari bidang penulisan, guru, pengajar, ahli psikologi, kaunselor, (semua kerjaya yang mempunyai hubungan dengan mengembangkan potensi atau bidang ilmu (knowledge) manusia), petani atau yang melibatkan diri dengan penanaman dan perladangan. Elemen Hijau penting dalam feng shui untuk menghasilkan elemen merah. Kerana kayu jika dibakar akan menghasilkan api (vitality) atau dalam erti realitinya menghasilkan semangat untuk berjaya.




WARNA HIJAU DALAM AL-QURAN.




Ada banyak kata “HIJAU” di dalam ayat-ayat Al-Quran dan menjelaskan keadaan penghuni Jannah (Syurga) ataupun segala yang ada di sekelilingnya, berupa kenikmatan, suasana, kesenangan, ketenangan jiwa.

Kita mendapati di dalam surah Al-Rahman: متّكئين على رفرفٍ خضرٍ وعبقريٍ حسان (الرحمن: 76)

Mereka bertelekan (bertelekan: tiduran menyamping, tubuh lurus, dengan salah satu tangannya dilipat dan telapak tangannya menyangga/melapik kepala) di atas bantal-bantal yang Hijau dan permadani yang indah (QS. Al-Rahman: 76)

عاليهم ثياب سندسٍ خضر وإستبرق وخلوا أساور من فضّة وسقاهم ربّهم شرابا طهورا (الإنسان: 21)

Mereka mengenakan pakaian sutra halus yang Hijau, dan sutra tebal, serta dipakaikan gelang dari perak kepada mereka. Dan Rabb mereka memberi minum mereka dengan minuman yang suci (Q.S. Al-Insan: 21)

ويلبسون ثيابا خضرا من سندس وإستبرق (الكهف: 31)

Mereka mengenakan pakaian sutra halus yang Hijau dan sutra tebal (Q.S. Al-Kahf: 31)

Salah seorang Pakar Psikologi, Ardatsham, mengatakan "Sesungguhnya pengaruh warna terhadap manusia sangat besar, dan saya pernah melakukan sejumlah penelitian dan menjelaskan bahawa warna berpengaruh terhadap kejiwaan dan semangat serta vitaliti kita, merasa panas, atau dingin, atau nyaman, atau bahagia, bahkan mampu berpengaruh terhadap keperibadian seseorang dan berpengaruh terhadap Sikap Individu di dalam kehidupan. Dan warna mampu menjadi sebab relung/lubuk jiwa yang dalam terpengaruh dengannya."





Sebuah rumah sakit/hospital pernah mengundang sejumlah pakar untuk memberikan saran bagi warna dinding ruang pesakit atau warna dinding rumah sakit, sehingga banyak membantu dalam mengubati mereka. Rumah sakit juga meminta saran tentang warna yang terbaik untuk pakaian pesakit. Sejumlah percubaan telah membuktikan bahawa warna Kuning dapat membangkitkan semangat di saraf pusat. Adapun warna Ungu mampu membangkitkan ketenangan, Adapun warna Biru, maka orang yang melihatnya akan merasa dingin. Sebaliknya, warna Merah maka orang akan merasa panas atau gersang.



*Dan para pakar tersebut mengatakan bahawa warna yang mampu membangkitkan kebahagiaan, perasaan gembira & bersemangat hidup (strong desire & live life with full of spirit) adalah warna *HIJAU*.



Oleh kerana itu, warna yang utama dan sesuai untuk bilik atau ruang pembedahan, pakaian para ahli bedah dan pakaian pesakit adalah warna Hijau. Satu pengalaman unik akan kami nyatakan di sini bahawa ada satu pengalaman yang terjadi di London, England, di kawasan Black Fryer yang dikenali dengan “Kawasan Bunuh Diri” kerana majoriti kejadian bunuh diri banyak terjadi di kawasan ini. Kemudian diadakan perubahan warna dari warna gelap gurun ke warna Hijau metalik. Dengan hal ini ternyata terjadi penurunan jumlah kejadian bunuh diri dengan sangat signifikan. Warna Hijau juga mampu menjadikan pandangan mata nyaman & selesa.



Sumber: (Kitab: Ma’a Al-Thib fii Al-Qur’an Al-Karim, Dr. Abdul Hamid Diyab, Dr. Ahmad Qarquz, Mu’assasah Ulum Al-Qur’an, Dimasyq.)

4 ulasan:

  1. sy ambil artikel nie untuk ebtry blog boleh...n link ke blog nie=)thanx untuk info yg sgt bernilai nie

    BalasPadam
  2. Salam Jumaat Penuh Berkat.

    OK, as you wish, Bro. My pleasure.

    Salam Selamat Kaya Manfaat.

    BalasPadam
  3. mohon share n edit ckit2 ye..

    BalasPadam
  4. Salam Selasa.

    OK Bro, No Problem. Teruskan Sahaja. Tiada Larangan Sama Sekali.

    Salam Sentosa.

    BalasPadam