[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIRO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU'ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUH.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Memuatkan ...

Khamis, Ogos 06, 2009

Fadhilat & KeAgungan Chief/Penghulu Segala Ayat (Ayatul Kursi).







"ALLAH, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)."

Inilah yang dikatakan sebagai Chief/Penghulu Segala Ayat. Ayat yang paling utama kedudukan & kebesarannya di dalam Kalamullah teragung, yakni Al-Quranul Karim.

Diriwayatkan bahawa ada seorang lelaki meninggal dunia, kemudian saudaranya bermimpi menemuinya. Saudaranya itu pun bertanya, “Wahai saudaraku, amal apakah yang lebih baik di sana (akhirat)?” Kemudian dijawab, “Amal yang lebih baik ialah membaca Al-Quran.” Kemudian saudaranya itu bertanya lagi, “Maksud saya Al-Quran di bahagian mana?” Lalu dijawab, “AYAT KURSI”.

Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam setelah Hijrah. Menurut riwayat, ketika Ayat Kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai pengiringnya, karena kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu pertanda yang menjadi perintang dalam perjuangannya.
Rasulullah s.a.w segera memerintah kepada penulis Al-Quran yaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
Ada terdapat sekitar 95 buah hadist yang menjelaskan Fadhilat Ayat Kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalamnya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
Perlu diingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk Tuhan (ALLAH), tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran ALLAH.

Dalam pandangan Ahli Kebatinan, Ayat Kursi disebut dengan istilah Ummul Ilmi atau Ibu Segala Ilmu. Menurut Ahli Hikmah, Ayat Kursi dikenali sebagai Ummul Mahabbah atau Ibu Segala Pengasihan. Menurut Ahli Mistik Kejawen (Kejawaan, dari Jawa), mereka menyebut Ayat Kursi dengan istilah Segoro Ilmu atau Lautan Ilmu (Sesuatu Ilmu yang sangat luas meliputi). Memang, dengan banyaknya manfaat yang terkandung dalam Ayat Kursi, maka tidak hairan, sejak zaman dahulu kala lagi hingga sekarang ini para Ahli Kebatinan berlumba-lumba ingin mendapatkan intisari kekuatannya.

Ilmu Ayatul Kursi ini mempunyai sanad muttasil atau Garis Salasilah turun temurun yang tetap dipelihara, sehingga dengan kemuttasilannya, Ilmu Ayatul Kursi menjadi salah satu Ilmu Paling Mustajab di muka bumi ini.

Pertama kalinya, amalan ini diterima oleh Baginda Nabi Muhammad Rasulullah SAW, lalu Baginda SAW mengijazahkannya pada Nabi ALLAH Khidir a.s. Khidir a.s. mengijazahkannya kepada tiga orang Quthbul Mutlak, yakni Syeikh Abdul Qodir Al Jailani, Syeikh Abil Qosim Al Bagdadi, dan Syeikh Abu Hasan Assyadzili.
Syeikh Abdul Qodir Al Jailani mengijazahkan secara ruhaniyyah kepada Syeikh Syarief Hidayatulloh dan Mbah Kuwu Cakra Buana. Syeikh Syarif Hidayatulloh akhirnya mengijazahkan kepada putranya, Pangeran Cirebon dan seterusnya.



Fadhilat Ayat Kursi:

1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan Istiqomah setiap kali selesai Solat Fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk ke rumah / ke pasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, Insya'ALLAH akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dan keluarganya, anak-anaknya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan tenggelam.


2. Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barangsiapa yang mengamalkan membaca Ayat Kursi sebanyak 18x sehari secara tetap, berterusan & Istiqomah, Insya'ALLAH ia akan hidup berjiwa Tauhid, dibukakan dada dengan berbagai-bagai Hikmah, Pembuka Pintu Rahsia Segala Ilmu, Kekebalan Defensif (berlaku hanya waktu Emergency), Kegunaaan untuk Pertempuran (boleh dijadikan sebagai Jurus Pukulan, untuk yang ghaib & nyata, yakni pada Kuncinya), Kesihatan & Kekuatan Zahir & Batin (jauh dari ditimpa kesakitan & penyakit jasmani mahupun rohani, malah tubuh sentiasa Sihat, Kuat & Cergas serta hati sentiasa tenang), dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, menghidupkan, memperkuatkan & menajamkan Indera Ke-6 & Daya Firasat, menajamkan Kasyaf Penglihatan dan Pendengaran & Pandangan Basirah (Mata Hati), dipelihara dari segala bencana dengan izin ALLAH SWT.

3. Salah seorang Ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca Ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari, akan wujud Benteng Pertahanan Diri seperti Benteng Pertahanan Diri Rasulullah SAW.

4. Syeikh Abul ‘Abas al-Bunni menerangkan: “Barangsiapa membaca Ayat Kursi sebanyak hitungan patah perkataannya (50 kali), ditiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka Insya'ALLAH akan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.

5. Barangsiapa yang membaca Ayat Kursi selepas Solat Fardhu, ALLAH akan mengampunkan dosanya. Barangsiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan barang siapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.

6. Syeikh alBuni menerangkan: Barangsiapa yang membaca Ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka Insya'ALLAH, akan mendapat pertolongan dalam segala hal dan ditunaikan segala hajatnya, dan dilapangkan fikirannya, diluaskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang diperlukannya.

7. Barangsiapa membaca Ayat Kursi ketika hendak tidur, maka ALLAH mewakilkan dua Malaikat menjaganya ketika dia sedang tidur sehingga Subuh.

8. Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk ke rumahnya dibaca Ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan Insya'ALLAH dengan kaedah ini boleh menjadi penjaga dan pelindung syaitan.

9. Dapat Mengaburkan Pandangan Musuh.
Cara mengamalkannya, buatlah garis lingkaran seraya bacalah ayat Kursi sebanyak 7x, kemudian masuklah ke dalam lingkaran itu, nescaya pandangan musuh menjadi kabur & tidak dapat melihat orang yang ada dalam lingkaran itu, sehingga orang yang berada di lingkaran itu selamat dari ancamannya.


Syeikh Buni menerangkan: Barangsiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran dengan isyarat nafas sambil membaca Ayat Kursi. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya ke dalam garis lingkaran tersebut menghadap ke arah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50x, atau sebanyak 170x, Insya'ALLAH musuh tidak akan dapat melihatnya dan tidak akan dapat memudharatkannya.

10. Dapat Menyembuhkan Penyakit Gila/Ayan.
Untuk sakit gila cara mengamalkannya, Ayat Kursi dibaca sebanyak 33x pada ubun-ubun orang yang sakit gila itu seraya dihembus-hembuskan. Insya'ALLAH lekas sembuh. Bila belum ada perubahan lakukanlah berulang-ulang ketika matahari akan terbit dan ketika akan terbenam.
Sedang untuk sakit ayan cara mengamalkannya, ambillah segelas air lalu bacalah Ayat Kursi sebanyak 90x, dan tiap kali bacaan tiupkan pada gelas itu, kemudian diminumkan pada orang yang sakit ayan. Insya'ALLAH akan lekas sembuh. Jika belum berhasil lakukanlah berulang-ulang, dengan sabar dan dengan penuh keyakinan.


11. Dapat Mendatangkan Keselamatan Dalam Perjalanan.
Cara mengamalkannya, bacalah Ayat Kursi sebanyak 3x sebelum anda berangkat dalam suatu perjalanan. Insya'ALLAH dalam perjalanan kita nanti sentiasa dalam perlindungan-Nya sehingga tidak akan menemui kesulitan dan kesukaran sehingga kita pulang kembali.


12. Dapat Mendatangkan Segala Macam Hajat.
Cara mengamalkannya, bacalah Ayat Kursi 99x sesudah Solat Hajat 2 rakaat pada tengah malam. Kemudian berdo'alah kepada Allah dengan menyebutkan hajat yang ingin dipohon. Insya'ALLAH dalam waktu yang singkat apa yang dihajatkan itu akan segera terkabul.


13. Dapat Menghilangkan Dosa-Dosa Kecil.
Cara mengamalkannya, bacalah Ayat Kursi secara rutin pada setiap selesai Solat Fardhu, maka faedahnya dapat menghilangkan dosa-dosa kecil, kecuali dosa-dosa yang berhubungan dengan sesama manusia dan insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan sampai Solat berikutnya.


14. Dapat Membentengi Diri dari Gangguan Syaitan.
Cara mengamalkannya, bacalah Ayat Kursi sebanyak 7x sebelum anda mengerjakan sesuatu perkara niscaya Allah akan melindungi anda di dalam mengerjakan sesuatu itu dari gangguan syaitan.


15.Dapat Menghindarkan Gangguan Orang Zalim.
Cara mengamalkannya, bacalah Ayat Kursi pada permulaan siang dan permulaan malam. Lakukanlah bacaan ini sebagai amalan rutin, Insya'ALLAH akan terjaga dari perbuatan jahat orang zalim, kerana selalu dalam perlindunganNya. Di samping itu syaitan pun tidak berani menggangu.

16.Dapat Menyembuhkan segala penyakit.
Cara mengamalkannya, tulislah Ayat Kursi pada kertas yang putih, kemudian dilebur dengan air suci, lalu airnya diminumkan pada orang yang sakit. Lakukanlah berulang-ulang dengan harapan penyakitnya lekas sembuh. Insya'ALLAH dengan jalan yang demikian ini, penyakit yang sedang dideritai akan segera sembuh.

17. Anti Santau, Sihir & Ilmu Hitam yang Ampuh.
Setiap lelaki dan wanita (baik buat kaum Hawa terutamanya) yang mengamalkan membaca Ayat Kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau ke mana sahaja sekalipun dengan syarat bukan niat untuk melakukan maksiat kepada ALLAH SWT, maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan, jin dan manusia seperti:

Dikenakan sihir antaranya ubat pengasih (mengasihi seseorang tanpa kehendak hatinya), penganiayaan (sakit santau), penipuan dan sebagainya kerana kebanyakan ini ada bersangkutan dengan jin dan syaitan.
Terselamat daripada kejahatan seperti kes ragut, rogol, kecurian mahupun pembuli jalanan. Dijauhkan dari fitnah jalanan seperti ketika memandu, kemalangan jalanraya, tayar pancit dan sebagainya. Semua perlindungan ini adalah datangnya dari ALLAH SWT atas keyakinan kita padaNya iaitu hikmah kalamnya terhadap mereka yang beriman dan bertaqwa pada ALLAH SWT dan RasulNya Nabi Muhammad SAW.


*Bagi kaum Lelaki, jangan lupa selepas selesai Solat Jumaat, duduklah sebentar untuk melakukan amalan membaca 7 kali Ayat Kursi ini dan 7 kali bagi setiap 3 Qul. Hikmah kelebihanNya banyak bagi mereka yang mengamalkan, Insya'ALLAH...

18. Dan masih banyak yang lain-lainnya lagi.........

Demikianlah di antara keutamaan dan khasiat Ayat Kursi. Di mana Ayat Kursi adalah bacaan yang ampuh untuk membentengi diri dari berbagai macam godaan dan musibah. Kerana dengan beramal dengan Ayat Kursi, ALLAH SWT sentiasa memberikan perlindungan terhadap diri para pengamalnya.


Kunci (Inti Pokok) dari AYAT KURSI.
WALAA YA UU-DUHUU HIF-ZHUHUMAA WAHUWAL "ALIYYUL "AZHIIM.


Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., Rasulullah S.A.W.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan