DzikirTariqatAhmadiah

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

*DAN LAGI, BLOG HALKERIN INI MUNGKIN AKAN TERPADAM DARI ALAM ONLINE INI PADA BILA2 MASA. KALAU RASA BERMANFAAT, SILA COPY & SAVE, KALAU RASA BULL$H!+, SILA ABAI KAN.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIROO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU"ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUHU WAMAGHFIROTULLOOHU WARIDHOLLOOHI AJMA"IIN.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....
IP

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Rabu, September 02, 2009

Keistimewaan Buah Kurma.



Berikut ini akan kami paparkan sebahagian dari manfaat dan khasiat Kurma ditinjau dari sudut pandangan Perubatan Moden yang sekaligus menguatkan khabar Al-Quran Al-Karim dan As-Sunnah tentang khasiat dan keutamaan Kurma.

[1]. Tamr (Kurma kering) berfungsi untuk menguatkan sel-sel usus dan dapat membantu melancarkan saluran kencing kerana mengandung serabut-serabut yang bertugas mengawal laju gerak usus dan menguatkan rahim terutama ketika melahirkan.

Penelitian yang terbaru menyatakan bahwa buah Ruthab (Kurma basah) mempunyai pengaruh mengawal laju gerak rahim dan menambah masa systolenya (kontraksi jantung ketika darah dipompa ke pembuluh nadi). Bahkan ALLAH SWT memerintahkan Maryam binti Imran untuk memakan buah Kurma ketika akan melahirkan, kerana buah kurma mengenyangkan juga membuat gerakan kontraksi rahim bertambah teratur, sehingga Maryam dengan mudah melahirkan anaknya.[1]

ALLAH SWT berfirman.

“Ertinya: Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu kearahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah, ‘Sesungguhnya aku telah bernadzar berpuasa untuk Rabb Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini” [Maryam : 25-26]

Al-Hafizh Ibnu Katsir Rahimahullah membawakan perkataan ‘Amr bin Maimun di dalam tafsirnya : “Tidak ada sesuatu yang lebih baik bagi perempuan nifas kecuali kurma kering dan kurma basah” [2]

Dokter Muhammad An-Nasimi dalam kitabnya, Ath-Thibb An-Nabawy wal Ilmil Hadits (II/293-294) mengatakan, “Hikmah dari ayat yang mulia ini secara kedoktoran adalah, perempuan hamil yang akan melahirkan itu sangat membutuhkan minuman dan makanan yang kaya akan unsur gula, hal ini karena banyaknya kontraksi otot-otot rahim ketika akan mengeluarkan bayi, terlebih lagi apabila hal itu membutuhkan waktu yang lama. Kandungan gula dan vitamin B1 sangat membantu untuk mengontrol laju gerak rahim dan menambah masa sistolenya (kontraksi jantung ketika darah dippompa ke pembuluh nadi). Dan kedua unsur itu banyak terkandung dalam Ruthab (Kurma basah). Kandungan gula dalam Ruthab sangat mudah untuk dicerna dengan cepat oleh tubuh” [3]

Buah Kurma matang sangat kaya dengan unsur Kalsium dan Zat Besi. Oleh karena itu, sangat dianjurkan bagi perempuan yang sedang hamil dan yang akan melahirkan, bahkan ALLAH SWT memerintahkan kepada Maryam Al-Adzra (perawan) untuk memakannya ketika sedang nifas (setelah melahirkan). Kadar Zat Besi dan Kalsium yang terkandung di dalam buah Kurma matang sangat mencukupi dan penting sekali dalam proses pembentukan air susu ibu. Kadar Zat Besi dan Kalsium yang terdapat pada buah Kurma dapat menggantikan tenaga ibu yang banyak berkurangan saat melahirkan atau menyusui. Zat Besi dan Kalsium merupakan dua unsur efektif dan penting bagi pertumbuhan bayi. Alasannya, dua unsur ini merupakan unsur yang paling berpengaruh dalam pembentukan darah dan tulang sumsum.

[4]. Ruthab (Kurma basah) mencegah terjadi pendarahan bagi perempuan-perempuan ketika melahirkan dan mempercepat proses pengembalian posisi rahim seperti sedia kala sebelum waktu hamil yang berikutnya [5]. Hal ini karena dalam Kurma segar terkandung hormon yang menyerupai hormon oxytocine yang dapat membantu proses kalahiran.

Hormon oxytocine adalah hormon yang salah satu fungsinya membantu ketika wanita atau pun hewan betina melahirkan dan menyusui.

[6]. Memudahkan persalinan dan membantu keselamatan sang ibu dan bayinya. [7]

[8]. Buah Kurma, baik Tamr maupun Ruthab dapat menenangkan sel-sel saraf melalui pengaruhnya terhadap kelenjar gondok. Oleh karena itu, para doktor menganjurkan untuk memberikan beberapa buah kurma di pagi hari kepada anak-anak dan orang yang lanjut usia, agar kondisi kejiwaannya lebih baik.

[9]. Buah Kurma yang direbus dapat memperlancar saluran kencing.

[10]. Buah Kurma Ajwah dapat digunakan sebagai alat ruqyah dan mencegah dari ganguan jin.

[11]. Kurma sangat dianjurkan sebagai hidangan untuk berbuka puasa. Ada hal yang sudah ditetapkan dalam bidang kedokteran bahwa gula dan air merupakan zat yang pertama kali dibutuhkan orang berpuasa setelah melalui masa menahan makan dan minum. Berkurangnya glukosa (zat gula) pada tubuh dapat mengakibatkan penyempitan dada dan gangguan pada tulang-tulang. Dilain pihak, berkurangnya air dapat melemahkan dan mengurangi daya tahan tubuh. Hal ini berbeda dengan orang berpuasa yang langsung mengisi perutnya dengan makanan dan minuman ketika berbuka. Padahal ia membutuhkan tiga jam atau lebih agar pencernaannya dapat menyerap zat gula tersebut. Oleh karena itu, orang yang menyantap makanan dan minuman ketika berbuka puasa tetap dapat merasakan fenomena kelemahan dan gangguan-ganguan jasmani akibat kekurang zat gula dan air.

[12]. Buah Kurma dapat mencegah stroke.

[13]. Buah Kurma kaya dengan Zat Garam Mineral yang meneutralisasi asid, seperti Kalsium dan Potasium. Buah Kurma adalah makanan terbaik untuk meneutralisasi zat asid yang ada pada perut karena meninggalkan sisa yang mampu meneutralisasi asid setelah dikunyah dan dicerna yang timbul akibat mengkonsumsi protein seperti ikan dan telur.

[14]. Buah Kurma mengandung Vitamin A yang baik dimana ia dapat memelihara kelembaban dan kejelitaan mata, menguatkan penglihatan, pertumbuhan tulang, metabolisme lemak, kekebalan terhadap infeksi, kesihatan kulit serta menenangkan sel-sel saraf.

[15] Kurma adalah buah, makanan, ubat, minuman sekaligus gula-gula. [16]


1001 KHASIAT KURMA.

Khasiat buah Kurma bukan sahaja diakui di dalam Islam malah di kalangan pakar perubatan dewasa kini. Ia boleh dimakan secara mentah, disalai atau diproses menjadi makanan ringan, jem atau jus minuman. Kebiasaannya, buah Kurma ini begitu sinonim dikaitkan dengan bulan puasa atau umat Islam.

Pokok Kurma yang seakan-akan pokok kelapa, didapati dari Timur Tengah dan telah dikomersialkan ke pasaran luar sehingga menjadikan ia terkenal di seluruh dunia. Buah Kurma yang sebesar 1 hingga 2 inci, mampu memberikan pelbagai khasiat kepada pemakan. Dalam bahasa saintifiknya, Kurma dikenali sebagai Phonex dactylifera. Buahnya dimakan secara mentah ataupun masak. Terdapat pelbagai jenis Kurma seperti deglet noor, halawi, khadrawi, zahidi, thoor dan medjool. Kurma dari Mekah dan Madinah dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis dan ia adalah antara yang terkenal.

Kandungan Zat Anti Oksidannya ialah 2 kali ganda daripada yang terdapat dalam Kismis, Aprikot Kering dan Blueberry. Terkenal dengan kandungan laksatifnya, Kurma juga kaya dengan Protein, Serat, Gula, Vitamin A dan C serta Mineral seperti Zat Besi, Kalsium, Sodium dan Potasium.


KHASIAT KURMA.

Kurma memberikan tenaga serta merta menerusi kandungan gulanya sebanyak 50 hingga 57 peratus glukosa. Kandungan Proteinnya pula lebih kurang 1.8 hingga 2.0 peratus dan Serat 2.0 hingga 4.0 peratus. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita dari makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala pada waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi Karbohidrat. Tanpa tenaga serta-merta ini, akan menjadikan kita mengantuk.

Potasium diperlukan oleh tubuh badan untuk sistem saraf kerana Kurma mengandungi sumber yang mujarab. Pengambilan Potasium yang berlebihan tidak menyebabkan penimbunan toksid di dalam tubuh. Sebaliknya ia sangat baik untuk mengatasi masalah seperti sembelit, lemah otot, letih, yang mengalami tekanan, sengal-sengal badan dan juga untuk menguatkan ingatan.

Kurma yang dimakan tanpa membuang kulitnya boleh mencegah dari masalah barah usus besar kerana ia melawaskan.

Buah Kurma juga mengandungi khasiat kepada kaum wanita yang sedang nifas iaitu ia memudahkan proses ketika hendak bersalin.

Bagi ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu boleh memakan buah Kurma. Unsur Zat Besi dan Kalsium yang terdapat di dalam Kurma adalah unsur yang berkhasiat yang dapat menambahkan air susu ibu.

Kurma juga berperanan dalam tumbesaran kanak-kanak, pembentukan darah dan sumsum tulang. Ia juga tidak mengandungi kolesterol, lemak serta gula.

Dan, ia elok untuk meredakan tekanan darah tinggi.

Dalam perubatan homeopati, biji Kurma dikisar halus atau dijadikan serbuk seperti teh. Direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Dalam rawatan kaedah Sufism pula, Kurma boleh dijadikan sebagai penawar penyakit.


KHASIAT BUAH KURMA.

Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok Kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara Kurma yang terkenal ialah Kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. Dikalangan penduduk di negara-negara Arab Kurma adalah makanan utama mereka, malah dikalangan orang kita juga Kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari. Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, Kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah SAW.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Jaafar r.a. katanya: "Aku melihat Rasulullah SAW memakan buah-buahan dengan Kurma masak."

Rasulullah SAW telah menyebutkan tentang khasiat sejenis Kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud:

"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang memakan 7 biji Tamar ‘Ajwah’ dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".

Khasiat Kurma "Ajwah" sebagaimana yang tersebut di dalam hadis di atas merupakan satu kelebihan yang dikurniakan ALLAH SWT sesuai dengan kemuliannya sebagai jenis Kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.

Terdapat juga di dalam Al-Quran ayat yang menyatakan tentang kelebihan buah Kurma ini, yang dialami oleh Sayydatina Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa a.s. sebagaimana tersebut di dalam surah Maryam ayat 25:

Tafsirnya: "Dan gocangkan batang Kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan di atasmu Kurma yang masak.

(Surah Maryam : 25)

Ayat di atas menjelaskan tentang khasiat buah Kurma kepada kaum wanita yang sedang dalam nifas, bila mana Allah memerintahkan Maryam memakannya sedang beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin. Penemuan kajian sains tentang khasiat buah Kurma yang kaya dengan unsur Zat Besi dan Kalsium telah membuktikan bahawa perubatan cara Islam yang terkandung di dalam Al-Quran dan Hadis Rasulullah SAW bukanlah jenis perubatan yang semata-mata sesuai dengan keadaan iklim masyarakat Arab sahaja atau sudah ketinggalan zaman, tetapi ia adalah perubatan yang diiktiraf oleh dunia antarabangsa. Malah ia lebih baik daripada ubat-ubatan moden yang menggunakan berbagai campuran dadah yang boleh mengakibatkan kesan sampingan yang lain.

Unsur Zat Besi dan Kalsium yang terdapat di dalam buah Kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan fizikal kanak-kanak dan pembentukan darah dan sumsum tulang. Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa Kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.

Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah SAW menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah Kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas r.a. bermaksud:

"Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah Kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada buah Kurma, maka Baginda Rasulullah SAW akan berbuka dengan beberapa biji Anggur. Sekiranya tiada Anggur, maka Baginda SAW meminum beberapa teguk air.

(Hadis riwayat Ahmad)

Sehubungan dengan Hadis ini ada beberapa Hadis lain yang menganjurkan agar kita berbuka puasa dengan Kurma. Sebagaimana Hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a., beliau berkata: "Rasulullah SAW berbuka dengan Kurma dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya maka hendaklah ia berbuka dengan air kerana sesungguhnya air itu pembersih.

Antara Hadis lain yang menyatakan kelebihan buah Kurma:

Maksudnya: Daripada Adiy bin Hatim, ia berkata: "Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Hindarilah api neraka walaupun (dengan memberi sedekah) sebelah/setengah buah Kurma."

Hadis ini menerangkan kemuliaan buah Kurma, iaitu walaupun dengan hanya kita bersedekah sebelah buah kurma kita terhindar daripada api neraka.

Jadi bagi orang-orang yang mementingkan kesihatan mereka agar sentiasa dapat dijaga dengan baik, buah Kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian mereka khususnya di waktu pagi sebelum memulakan sebarang tugas harian. Khasiat Kurma juga adalah sesuai dan baik bagi pertumbuhan kanak-kanak.

Mudah-mudahan dengan amalan memakan Kurma yang berterusan, kita terhindar daripada berbagai kemungkinan negatif dan dapat meneruskan tugas harian serta beribadat kepada ALLAH SWT.

1 ulasan: