DzikirTariqatAhmadiah

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

*DAN LAGI, BLOG HALKERIN INI MUNGKIN AKAN TERPADAM DARI ALAM ONLINE INI PADA BILA2 MASA. KALAU RASA BERMANFAAT, SILA COPY & SAVE, KALAU RASA BULL$H!+, SILA ABAI KAN.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIROO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU"ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUHU WAMAGHFIROTULLOOHU WARIDHOLLOOHI AJMA"IIN.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....
IP

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Sabtu, Oktober 02, 2010

Sirah Nabi Musa Membelah Laut.

Sirah Nabi Musa Membelah Laut.

(Sekadar Hiasan. SUBHANALLAAH, Nice Picture Art)


Moses might not have parted the Red Sea, but a strong east wind that blew through the night could have pushed the waters back in the way described in biblical writings and the Koran, U.S. researchers reported on Tuesday. Skip related content



Computer simulations, part of a larger study on how winds affect water, show wind could push water back at a point where a river bent to merge with a coastal lagoon, the team at the National Center for Atmospheric Research and the University of Colorado at Boulder said.

"The simulations match fairly closely with the account in Exodus," Carl Drews of NCAR, who led the study, said in a statement.

"The parting of the waters can be understood through fluid dynamics. The wind moves the water in a way that's in accordance with physical laws, creating a safe passage with water on two sides and then abruptly allowing the water to rush back in."

Religious texts differ a little in the tale, but all describe Moses leading the Israelites out of Egypt ahead of a pharaoh's armies around 3,000 years ago. The Red Sea parts to let Moses and his followers pass safely, then crashes back onto the pursuers, drowning them.


(Gambaran Dari Imaginasi Pelukis)


ALLAH SWT BerFirman Di Dalam Al-Quran, Surah Asy-Syu'araa (26), Ayat 63 - 67 Yang BerMaksud:

[63]Lalu Kami wahyukan kepada Nabi Musa: “Pukulah laut itu dengan tongkatmu”. (Setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar.
[64]Dan Kami dekatkan golongan yang lain itu ke situ.
[65]Dan Kami selamatkan Nabi Musa serta orang-orang yang bersama dengannya, semuanya.
[66]Kemudian Kami tenggelamkan golongan yang lain (yang mengejarnya).
[67]Sesungguhnya pada peristiwa yang demikian, terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah); dan (dalam pada itu), kebanyakan mereka tidak juga mahu beriman.

Jelas manusia di atas cuba memandai-mandai dan melawan KeKuasaan Allah SWT. Mu'jizat Nabi Musa a.s adalah yang dijelaskan dalam Al-Quran iaitu tongkat baginda yang digunakan untuk membelah batu hingga terpancar 12 mata air untuk Bani Israel, menjadi ular dan menewaskan ular ahli sihir Firaun dan membelah Laut Merah untuk Bani Israel menyeberangnya dengan selamat, aman dari diperangi Firaun dan tenteranya dengan izin ALLAH SWT.

Bayangkan jika mereka menyatakan ianya adalah disebabkan angin yang kuat. Sekuat manakah angin itu? Dan tidakkah manusia yang berada di sekitarnya melayang terbang dek kerna kekuatan tiupan angin yang dahsyat itu?

Akal tidak dapat menafsir Mu'jizat yang ALLAH SWT nyatakan kepada manusia (melalui Para Nabi Dan Rasul-Nya). Akal perlu bersandarkan kepada Agama (ISLAM, Al-Quran Dan Hadits), untuk menilai setiap keajaiban yang ALLAH SWT buktikan pada kita. SeHebat Mana Sekalipun Akal Manusia (Dan Jin), Jika Tidak Terpimpin Dan Tidak Berpandukan Kepada Al-Quran Dan Hadits, Nescaya Tidak Ke Mana, Bahkan Binasalah Manusia (Dan Jin Juga) Itu.

Wallahu'alam...




RIZQ KABIR / REZEKI BESAR / BIG LUCK.


Doa Sakti Nabi Musa a.s MemBelah Laut (Laut Merah). An Ancient Secret Prophet Moses Du'a Parted The Sea (Red Sea).


(Again, Sekadar Hiasan, Masya'ALLAH, Amazing Illustration)


Suatu hari, Rasulullah SAW berkata kepada Para Sahabatnya, "Mahukah kalian, jika aku beritahu tentang Doa yang diucapkan Nabi Musa as ketika beliau menyeberangi laut bersama kaumnya, Bani Israil?"

Para Sahabat menjawab, "Tentu sekali kami mahu, wahai Rasulullah"

Rasulullah SAW Berkata, "Nabi Musa berdoa: ALLAHUMMA LAKAL HAMD, WA ILAY KAL MUSYTAK, WA ANTAL MUSTA"AN, WALAA HAULA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL "ALIYYIL "AZHIIM."


BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM.

اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ،
YA ALLAH, Segala Puji BagiMu,
وَإِلَيْكَ الْمُشْتَكَى،
Hanya Kepada Engkaulah Tempat Mencurahkan Segala Isi Hati,
وَأَنْتَ الْمُسْتَعَانُ،
Dan Engkau Adalah Maha Penolong,
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ
Dan Tiadalah Daya Dan KeKuatan MeLainkan Dengan KeKuatan ALLAH Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung.

Doa Dari Hadits Nabi SAW, Rujukan Dari Kitab As-Shohabiyy Yas’al wan Nabiyy Yujib, terbitan Dar el-Basya’ir, Beirut, 2005.



(Dan Lagi, Sekadar Gambaran Hasil Dari Imaginasi Sang Pelukisnya)


Inilah Doa yang diucapkan Nabi Musa as ketika beliau sampai di pinggir laut Merah sewaktu dikejar tentara Fir'aun. ALLAH SWT Kabulkan doa beliau dengan memerintahkan Nabi Musa untuk memukul tongkatnya ke air laut. Seketika selepas itu, laut terbelah menjadi daratan. Nabi Musa beserta kaumnya melintasi lautan yang berubah menjadi daratan itu. Fir'aun dan tenteranya menyusuri dari belakang. Ketika Nabi Musa bersama seluruh kaumnya berjaya merentasi lautan itu, lalu lautan yang terpisah itu kembali bercantum. Maka, karamlah Fir'aun bersama seluruh pasukan tenteranya.

Andaikan sahaja kita berada di dalam situasi Nabi Musa as dan kaumnya. Kita tidak mendapati (buntu mencari) jalan keluar dari serangan / kejaran musuh. Yang ada hanyalah lautan luas yang terbentang, atau senang sebut 'Dead End', yakni 'Jalan Mati'. Tiada apa pun yang mampu membawa kita menyeberangi lautan itu atau menemui jalan lain. Betapa terdesaknya situasi kita pada saat yang genting itu (extremely in desperate situation). Apa yang dialami Nabi Musa as dan kaumnya juga kita alami dalam bentuk permasalahan yang berlainan. Namun, walau apa pun masalah itu dan bagaimana sulit sekali pun masalah yang kita sedang hadapi, Insya'ALLAH, ALLAH SWT sentiasa memberi pertolongan-Nya kepada hamba-hambaNya yang BerIman lagi BerTaqwa Kepada-Nya, yang berada dalam keadaan yang sangat memerlukan kepada Bantuan-Nya dan Ihsan-Nya.

Doa Ini Eloklah Diamalkan Oleh Kita Semua Kaum Muslimin Dan Muslimat SeKalian. High Class Punya Doa Ni. Doa Yang Sungguh Mustajab Terutama Apabila Berada Di Dalam Waktu KeCemasan, Ibarat SeAngkatan Dengan Atau Sama Seperti Dzikir Dzun Nun (Tasbih Nabi Yunus, Laa Ilaa Ha Illaa Anta.....) Dan Juga Ismu "Azhom, (Ya Haiyyu Ya Qoiyyum, Birohmatika Astaghits.) Dan Lain-Lain Lagi.


Wallahu'alam.....

Sumber Maklumat DiPerolehi, And Thank To Unit TAKMIR, Jabatan Agama ISLAM Pulau Pinang Dan Bang Aziem

2 ulasan:

  1. aku rase lebih baik ko buang illustrasi tentang nabi. nabi2 kita tak boleh digambarkan oleh benda mcmtu.

    BalasPadam
  2. Salam Sabtu.

    Tuan Fairus Amin Yang Prihatin Lagi BudiMan.

    Terima Kasih Atas Cadangan Tuan, hamba Hargai. Namun, Seperti Mana Yang Telah hamba Nyatakan Pada Setiap Gambar2, Yakni Di Bawahnya, Yang Dalam Kurungan Tu :- (.....). Iaitu, Hanya Sebagai Hiasan. Dalam Erti Kata Lain, Bukan Gambaran Yang Sebenar. Pada Fikiran hamba, Tidak Salah, Kerna Sudah DiNyatakan Di Dalam Kurungan (.....) Di Bawah Setiap Gambar Yang hamba Paparkan. Contoh-Contoh Yang Lain, Tuan Boleh Pergi Ke Blog Pak Latip (Abdul Latip Talib), http://abdullatip.blogspot.com/

    Lihat Pada Hasil Karya-Karya Beliau, Sirah+Kisah Tentang Para Sahabat Yang Utama, Pahlawan2 ISLAM Yang Unggul, Khalifah2 ISLAM Yang Agung, Ulama2 Besar Pengasas Mazhab DLL.....

    Wallahu'alam...

    Salam BerSatu.

    BalasPadam