DzikirTariqatAhmadiah

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

*DAN LAGI, BLOG HALKERIN INI MUNGKIN AKAN TERPADAM DARI ALAM ONLINE INI PADA BILA2 MASA. KALAU RASA BERMANFAAT, SILA COPY & SAVE, KALAU RASA BULL$H!+, SILA ABAI KAN.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIROO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU"ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUHU WAMAGHFIROTULLOOHU WARIDHOLLOOHI AJMA"IIN.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....
IP

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Ahad, November 01, 2009

Postur Duduk Iftirasy Yang Haq.

Postur Duduk Iftirasy Yang Haq.



Sebagai seorang Manusia Muslim, kita sewajarnya menaruh keyakinan dan kepercayaan yang tinggi mengenai nilai suruhan atau larangan sesuatu perkara. Lebih-lebih lagi dalam soal ibadah mahupun cara hidup. Kebanyakan kita tidak mengetahui kebaikan duduk Iftirasy dari sudut Kesihatan. Kalau kita melihat gambar rajah Refleksologi, apabila berada dalam posisi Duduk Iftirasy ini, kaki kanan kita mendapat tekanan di bahagian atas kaki dan kaki kiri kita dapat tekanan di bahagian bawah & tengah kaki. Duduk Iftirasy ni memberi 'Tekanan Refleksologi' yang menyeluruh & lengkap. Tetapi bagi Manusia Muslim yang tidak menegakkan kaki kanan, mereka hanya mendapat 'Tekanan Refleksologi' untuk sebahagian tubuh sahaja (tidak meliputi bahagian - Brain, Neck, throat, heart, voice sinus, pituitary glands, dll spt dalam gambarajah).



Ini amatlah merugikan. Sebaiknya, kita berusaha sedaya upaya untuk Duduk Iftirasy dalam keadaan posturnya yang haq dengan sempurna. Galakan ini bukan sekadar atau semata-mata atas asbab di sudut Kesihatan yang kita mahukan, tetapi lebih dari itu matlamat kita dalam memperkemaskan lagi nilaian / value Ibadah kita kepada ALLAH, itu yang sepatutnya menjadi keutamaan di samping niat untuk mengikut Sunnah Nabi SAW. Hasilnya nanti amat menguntungkan juga sungguh bermanfaat. Di samping mendapat Pahala menyempurnakan 'Ikmalu Ibadah' dan 'Ikmalu Sunnah', ia juga memberi 'Bonus' kepada kesihatan tubuh badan kita secara menyeluruh melalui 'Indirect Reflexology Movement / Exercise' untuk penjagaan & pemuliharaan pada bahagian-bahagian organ dalaman kita yang extremely important, seperti Otak, Leher, Tekak dll.




Dari Abu Hamid Al-Sa`idi r.a., katanya: "Aku melihat Nabi Muhammad SAW. Apabila Baginda SAW duduk pada rakaat yang kedua (Untuk membaca tahiyyat awal), ia duduk di atas kaki kirinya dan menegakkan kaki kanan (Duduk Iftirasy)." - Hadis Sahih riwayat Bukhari.

Iktibar Hadis:
1. Disunatkan Duduk Iftirasy pada tahiyyat pertama.
2. Duduk Iftirasy juga disunatkan semasa duduk antara dua sujud dan ketika duduk Istirohah iaitu duduk sesudah bangkit dari sujud yang kedua (Mustika Hadis).
3. Amalan Duduk Iftirasy adalah Sunnah Rasul SAW dan apabila kita mengamalkannya dan menyampaikannya kepada orang lain untuk turut mengamalkannya akan memperoleh ganjaran pahala dan keberkatan dari ALLAH SWT.
4. Amalan-amalan yang berdasarkan kepada Sunnah Rasul SAW adalah bercahaya lagi dipenuhi dengan Hikmah dan boleh menghampirkan diri kita kepada ALLAH SWT.

4 ulasan:

  1. salam. Amin , menarik post ini. teruskan

    BalasPadam
  2. Salam Khamis.

    TK atas sokongan Tuan Hj Capt. Jazakallaahu Khoiron Katsiiro.

    Salam Mukhlis.

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum...
    mohon copy ilmu nih yer.. n' syer mohon sesangat utk kongsi ilmu yg Anda ada.... :D

    BalasPadam
  4. Wa'alaikumussalam.

    Salam Jumaat Penuh Berkat.

    OK Bro, Silakan. No Problem.

    Salam Selamat Kaya Manfaat.

    BalasPadam