[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIRO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU'ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUH.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Memuatkan ...

Sabtu, Jun 26, 2010

Besarnya Hikmah Dari Amalan BerSedekah.

Besarnya Hikmah Dari Amalan BerSedekah.






Sirah Ini Berlaku Pada Zaman Pemerintahan Kerajaan Nabi ALLAH Sulaiman as.



Seperti Mana Yang Kita Semua Ketahui, Nabi Sulaiman as Dianugerahkan Oleh ALLAH SWT Dengan Mu'jizat Yang Berbagai-Bagai, Antaranya Ialah Baginda Boleh Memahami Bahasa Pertuturan Semua Haiwan Yang Wujud Di Bumi, Memiliki Kekuasaan & Kerajaan Yang Sangat Luas Sehingga Berkuasa Juga Untuk Memerintah Makhluk-Makhluk Dari Bangsa Jin Dan Syaitan, Luasnya Kerajaan Nabi Sulaiman Ini Meliputi Timur Dan Barat.

Suatu Ketika, Seekor Ibu Burung Helang Berjumpa Dengan Nabi Sulaiman, Mengadu Telurnya Telah DiCuri Oleh Seorang Pemuda. Pemuda Itu DiPanggil Dan DiHadapkan Di Hadapan Nabi Sulaiman Dan Ibu Burung Helang Itu. Nabi Sulaiman Memberi Nasihat Kepada Pemuda Itu Agar Tidak Mengulangi Perbuatannya Itu Lagi. Pemuda Itu Menganggukkan Kepalanya Tanda Faham Dan Taat.

Selang Beberapa Hari, Ibu Burung Helang Itu Mengadu Lagi Masalah Yang Sama, Telurnya Hilang Lagi. Pemuda Yang Sama Melakukannya Seperti Sebelumnya. Nabi Sulaiman Memberi Peringatan Agar Pemuda Itu Tidak Lagi Mencuri Telur Ibu Burung Helang Itu. Pemuda Itu Menganggukkan Kepalanya Sebagai Isyarat Akur Dengan Arahan Nabi Sulaiman.

Selang Beberapa Minggu, Perkara Sama Masih Berulang, Telur Ibu Burung Helang Itu DiCuri Oleh Pemuda Yang Sama Juga. Kali Ini, Nabi Sulaiman Memberi Amaran Kepada Pemuda Itu, "Kali Ini, Aku Perintahkan 2 Jin Ifrit Untuk Mengawasi Pokok Tempat Ibu Burung Helang Ini Tinggal Bersama Telurnya. Seandainya Engkau Memanjat Pokok Itu Untuk Mencuri Telurnya Lagi, Kedua-Dua Jin Ifrit Ini Akan Menangkap Engkau Dan MenCeraikan Tubuh Badan Engkau Kepada 2!!, Sebelah Bahagian Kanan Tubuh Engkau Akan DiCampakkan Ke Arah Timur Yang Paling Jauh Dan Sebelah Bahagian Kiri Tubuh Engkau Akan DiCampakkan Ke Arah Barat Yang Paling Jauh!!!". Pemuda Itu Tetap KeLihatan Tenang Dan Seperti Biasa Menganggukkan Kepalanya Tanda Patuh.

Selang Beberapa Bulan, Masalah Yang Sama Masih Tetap Berulang Kembali. Ibu Burung Helang Itu Mengadu Telurnya Masih Juga Hilang DiCuri Oleh Pemuda Yang Sama. Nabi Sulaiman Pun Berasa Sungguh Hairan, Bagaimana Mungkin Perkara Ini Masih Boleh Berlaku Sedangkan Baginda Sudah Mengarahkan 2 Jin Ifritnya Yang Gagah, Yang Bukan Calang-Calang Hebatnya Itu Mengawasi Pokok Tempat Tinggal Ibu Burung Helang Itu Bersama Telurnya Itu Dari Diceroboh?

Lalu Baginda Memanggil Pemuda Itu Kembali, Dan Bertanya, "Benarkah Engkau Juga Yang Masih Mencuri Telur Ibu Burung Helang Ini?" Pemuda Itu Menjawab, "Ya, Benar. Akulah Pemuda Yang Mencuri Telur Ibu Burung Helang Itu.". Setelah Mendengar Pengakuan Pemuda Itu, Nabi Sulaiman Semakin Bertambah Hairan, Lalu Baginda Menyuruh Pemuda Itu Menceritakan Segala Perkara Sebenar Yang Telah Berlaku Selama Ini.

Pemuda Itu Memberitahu.....

Sebenarnya, Aku Sedikit Pun Tidak Berasa Takut Dan Gementar Dengan Segala Arahan Engkau Wahai Nabi Sulaiman, Hatta Walau BerDepan Dengan Ancaman Maut Oleh 2 Jin Ifrit Engkau Yang Gagah Lagi Hebat Itu. Kerana, Setiap Kali Sebelum Aku Memanjat Pokok Untuk Mencuri Telur Burung Ibu Helang Itu, Aku Sedekahkan 2 Keping Roti Kepada Seorang Fakir Yang Berada Di Bawah Pokok Itu, Kerna Aku Berasa Sungguh Simpati Terhadapnya. Kemudian Barulah Aku Memanjat Pokok Untuk Mencuri Telur Ibu Burung Helang Itu.

Baginda Nabi Sulaiman Mencelah, "Bagaimana Pula Halnya Dengan 2 Jin Ifrit Yang Aku Tugaskan Untuk Menjaga Pokok Itu?"

Pemuda Itu Menjawab.....

Kedua-dua Jin Ifrit Engkau Yang Gagah Lagi Hebat Itu Langsung Tidak Punya Kuasa Dan Kekuatan Untuk Mengapa-apakan Aku, Kerna Semasa Aku Sedang Memanjat Pokok Itu, 2 Malaikat Berada Di Sisi Aku, Satu Di Sebelah Kanan Dan Satu Di Sebelah Kiri. Belum Pun Sempat 2 Jin Ifrit Engkau Itu Dapat Menyentuh Aku, Mereka Dengan Mudahnya Terlebih Dahulu Berjaya DiTangkap Oleh 2 Malaikat Yang Jauh Lebih Perkasa Lagi Handal Yang Berada Di Sisi Aku. Malaikat Di Kanan Aku Menangkap Jin Ifrit Yang Datang Dari Kanan Aku Dan Mencampakkannya Ke Arah Utara Yang Paling Jauh. Manakala, Malaikat Di Kiri Aku Menangkap Jin Ifrit Yang Datang Dari Kiri Aku Dan Mencampakkannya Ke Arah Selatan Yang Paling Jauh.

Terkejut Dengan Kata-Kata Pemuda Itu, Nabi Sulaiman Mengarahkan 2 Jin Ifritnya Itu Menghadap Baginda. Setelah Datang 2 Jin Ifrit Itu, Baginda Bertanya Berkenaan Peristiwa Yang Berlaku Antara Mereka Berdua Dengan Pemuda Itu. Ternyata, 2 Jin Ifrit Itu Mengakui & Mengiyakan Kata-Kata Pemuda Itu, Bahawa Sesungguhnya Mereka Telah DiCampak Masing-Masing Satu Ke Arah Utara Dan Satu Lagi Ke Arah Selatan Oleh 2 Malaikat Yang Sangat Perkasa Yang Tidak TerLawan Oleh Mereka Yang Menjaga Pemuda Itu.


.........(Tamat)


P/S:- Sirah Ini hamba Dengar Semasa Tazkirah Ringkas (LebihKurang Ginila Ceritenye, Cuma DiOlah Ciput2 Je Oleh hamba), Yang DiSampaikan Oleh Salah Seorang Al-Fadhil AJK Masjid Bukit Indah Ampang (Maaf, hamba Tidak Mengetahui Nama Beliau), Sebelum Masuk Waktu Solat Fardhu Jumaat Pada 18 Jun 2010 Yang Lalu. Kesimpulan Dari Tazkirah Ini, Al-Fadhil Menegaskan Bahawa Betapa Besarnya Hikmah & Fadhilat Dari Amalan BerSedekah, Yang Seringkali DiPandang Enteng Dan DiAnggap Remeh Oleh Kebanyakan Orang.



Mesej Dari Penaja.

Alunan Irama Sentuhan Jiwa, Oleh Yang BerBahagia, Al-Fadhil Pak Man Tino.

















Komentar...




PERGH! Did You See That, Dude? That Guy Was So Lucky. Even Though He Is An OKU Person (Blind Category).










Yeah! Indeed Bro. Well, What Can We Said? Maybe That Is His 'RIZQ'.


2 ulasan:

  1. terhibur sungguh menghayati sentuhan tuan.... cukup bersemangat rasanya

    BalasPadam