[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*BISMILLAAHIRROHMAANIRROHIIM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

[:>>>+-(*ASSALAAMU'ALAIKUM*)-+<<<:]

Halkerin.

Selamat MenZiarahi Ke Blog Halkerin.

BarangSiapa Yang BerKeMahuan+BerKePerluan Kopi+Pes (Juga MeLakukan Sedikit SeBanyak Modifikasi) IntiPati+IntiSari Yang TerKandung Di Sesawang Ini, Bisa Aja Terus DiLaksanakan, Enggak Butuh Mohon KeIzinan Dari Sang Empunya Blog Ini. Hak Cipta Non+TerPelihara.

Malah Kalian DiGalakkan Untuk BerKongsi Maklumat-Maklumat Yang Bisa KeDapatan Di Dalam Blog Ini Di Laman-Laman Peribadi Kalian Seperti FaceBook, Twitter, Blog, Web Dan Lain-Lain. Tiada Larangan Sama SeKali.

Sekian Sahaja, PemBeriTahuan Yang Ingin hamba Khabarkan. Salam Gemilang, Cemerlang & Terbilang hamba Ucapkan Kepada Kalian. Semuga Kita Semua Senantiasa BerAda Di Dalam KeRahmatan Ilahi, DiBerkati ALLAH Dan BerWujud Di Dalam KeRedhaan-Nya.

JAZAKALLOOHU KHOIRON KATSIIRO, WABAAROKALLOOHU FIIKUM, WABILLAAHI TAUFIQ WAL HIDAYAH, WASSALAAMU'ALAIKUM WAROHMATULLOOHI WABAROKAATUH.

Followers.

Mesej Kepada Para PengIkut.

Jangan MengIkuti hamba. Ikutilah ALLOH + DriSenDri. Insya'ALLOH.....

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WORLD ISLAMIC NATION, WORLD ISLAMIC CHAMBER OF COMMERCE AND WORLD BAITUL MAL.

WICC&amp;WorldBaitulMal

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

HIMPUNAN 1001 ILMU BERGUNA.

Himpunan1001IlmuBerGuna

[:>>>+-(*CARIAN@SEARCH*)-+<<<:]

Memuatkan ...

Jumaat, Mac 27, 2009

Amal Bergantung Kepada NIAT.




Abul Laith Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Zaid bin Maisarah berkata: ALLAH SWT telah berfirman: Aku tidak menerima perkataan seseorang hakim, tetapi Aku melihat tujuan dan niatnya kepadaKu, maka aku jadikan diamnya untuk berfikir dan bicaranya sebagai zikir meski pun ia tidak berkata-kata.

Aun bin Abdullah berkata: Dahulu orang-orang Soleh menulis surat kepada sahabatnya tiga kalimat:
*Siapa yang beramal untuk Akhirat, maka ALLAH mencukupi segala urusan dunianya.
*Dan siapa yang memperbaiki niatnya, maka ALLAH akan memperbaiki zahirnya.
*Dan siapa yang memperbaiki hubungannya dengan ALLAH, maka ALLAH akan memperbaiki hubungannya dengan sesama manusia.

Nabi Muhammad SAW bersabda: “Niat seseorang Mu'min (dan Mu'minat) itu lebih baik dari amal perbuatannya.”


*Oleh sebab itu, niat itu mendapat pahala tanpa amal, sedangkan amal tanpa niat tidak ada pahalanya.

Rasulullah SAW bersabda: "Seorang hamba dihadapkan pada hari Akhirat membawa hasanah sebesar bukit, lalu ada seruan; Siapa yang pernah dianiaya oleh Fulan boleh datang untuk dibayar. Maka datanglah beberapa orang lalu mengambil bahagiannya sehingga tiada tinggal satu pun dari hasanah yang banyak itu, sehingga hamba itu menjadi bingung, lalu ALLAH berkata kepadanya: Untukmu ada simpanan padaKu yang tidak Aku perlihatkan kepada malaikat atau seorang pun dari makhlukKu, lalu ia bertanya: Apakah itu? Jawab ALLAH: Iaitu NIAT mu, yang kamu selalu niat akan berbuat kebaikan, Aku tulis untuk mu berlipat ganda, tujuh puluh lipat ganda.”

Seorang ‘abid Bani Israel, ketika berjalan melihat anak bukit, lalu ia ingin, andaikan bukit itu menjadi tepung, maka akan diberinya makan kepada Bani Israel yang sedang menderita kelaparan. Maka ALLAH menurunkan wahyu kepada Nabi ketika itu: Katakanlah kepada ‘abid itu bahawa ALLAH berfirman; Telah Aku tetapkan bagimu pahala sekiranya bukit itu menjadi tepung dah kamu sedekahkannya.

Juga ada riwayat:
Akan dihadapkan pada hari Akhirat seorang hamba, lalu ia melihat dalam suratan amalnya ada ganjaran pahala Haji, Umrah, Jihad, Zakat dan Sedekah, maka ia berkata dalam hatinya; dari mana aku memperoleh kesemua ganjaran pahala itu? Padahal aku tidak berkesempatan membuat kesemua amalan itu sewaktu aku hidup di dunia, mungkin ini bukan suratan amalku. Maka ALLAH berfirman: Bacalah, itu suratan mu, semasa hidupmu dulu, kamu sering berkata & berniat, andainya aku mempunyai harta nescaya aku jihad. Aku mengetahui akan niatmu itu, maka Aku beri pada mu pahala semua itu.



NIAT
Umpama Tiang,
Dipasak Nan Teguh,
Berdiri Tegak Tanpa Gundah,
Tetapi Kadangkala,
Tatkala Angin Bertiup,
Tatkala Hujan Lebat Membasahi Bumi,
Ia Condong Ke Tepi,
Disebabkan Itu, Ia Perlu Senantiasa Diperbetulkan,
Supaya Ia Tetap Teguh Berdiri.


Abu Hurairah RA berkata; Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesungguhnya ALLAH tidak melihat pada rupa paras mu, dan tidak melihat pada harta mu, dan tidak melihat pada keadaan mu, tetapi ALLAH melihat pada AMAL dan NIAT HATI mu."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan